‘Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen’

Elke week iets veranderen aan je huis: het lijkt onbetaalbaar, maar dat is het niet. Lianne Rouwenhorst uit Zutphen (26) woont nu ruim een jaar samen met haar vriend Maarten Waalkens (30) net buiten het centrum van Zutphen. Hun huis is tot in de puntjes gestijld, maar toch is Lianne altijd op zoek naar nieuwe dingetjes, want een huis is volgens haar geen huis als het helemaal af zou zijn.

Lianne samen met hun hond.

Kleine veranderingen
“Ik denk eigenlijk wel wekelijks van: wat kan ik nou nog veranderen aan mijn huis? Of iets lekker creatiefs doen”, vertelt Lianne. Ze vind het belangrijk om altijd iets te veranderen. Dat hoeft niet zo zeer te betekenen dat ze iets nieuws wil kopen, ze verandert vaak ook zelf dingen die ze al heeft. “Bijvoorbeeld die stoel die daar staat. Soms ga ik nadenken of ik de stof nog wel leuk vind, of misschien een andere stof er op wil zetten. Misschien wil ik wel andere gordijnen, omdat ik blauw niet meer zo mooi vind”, zegt ze. Een verandering hoeft niet per se veel geld te kosten, je kan het volgens Lianne ook zelf doen.

Deze tafel maakte Maarten zelf, samen met de eettafel.

Deze tafel maakte Maarten zelf, samen met de eettafel.

Omschrijving stijl
 Het huis van Lianne en Maarten is een combinatie van wit- en aardetinten met voornamelijk rode en blauwe details. Daarnaast staan er een aantal tweedehands spullen en zelfgemaakte meubels in, maar die zijn dan wel gecombineerd met modern interieur. “Ik hou van de combinatie van een strakke bank en onze truttige stoelen” vertelt Lianne. Daardoor wordt het volgens haar juist een modern geheel.

Trots
De grote trots van het huis is de boekenkast die ze zelf heeft gemaakt. Hij bestaat uit een aantal op elkaar gestapelde tafeltjes. “Dat onderste tafeltje heeft mijn moeder gevonden aan de kant van de weg en bij mij om de hoek geschoven, daar was ik echt heel blij mee. Die andere komt bij de kringloop vandaan. Ik heb hem echt voor twee euro gekocht.” Ze heeft de tafeltjes toen zelf doormidden gezaagd, wit geverfd en er een boekenkast van gemaakt.

Haar pronkstuk: de zelfgemaakte boekenkast.

Zelfgemaakt
De boekenkast is niet het enige dat ze zelf in elkaar heeft gezet. Boven hun grijze bank hangt een groot schilderij met een huisjesprint. “De huisjesstof is eigenlijk een laken van Ikea dat ik over een canvas heen heb gespannen. Ik heb samen met mijn moeder de huisjes geborduurd en de knopen er op gezet”, zegt ze. Als je goed kijkt zie je dat alleen de middelste rij huizen geborduurd is. “Dat moet onze straat voorstellen”, vertelt Lianne. Welk huis dan die van hun voorstelt? “Die kleine, schattige daar recht is het midden.” Naast de boekenkast zijn ook de eettafel en het salontafeltje zelfgemaakt, maar dan door haar vriend Maarten.

Goedkope spullen: financieel belang of creatieve uitdaging?
“Of ik het om het geld doe of om de uitdaging? Ik denk een beetje vanuit beide. We wilden bijvoorbeeld twee stoelen voor bij de bank hebben. Toen zijn we gaan kijken bij woonwinkels, maar je betaald daar gewoon een fortuin voor een leuk stoeltje. Daar hadden we dus geen zin in. Maar als je dan komt in een prijsklasse die je je wel kan veroorloven dan zijn het eigenlijk de stoelen die iedereen al heeft”, zegt ze. Dat was voor haar ook geen oplossing. De twee stoelen heeft ze uiteindelijk bij twee verschillende Marktplaats-adresjes gekocht en zelf gestijld met hippe stofjes.

Het schilderij dat Lianne maakte van een huisjesstofje samen met haar moeder.

Inspiratie
Haar inspiratie haalt ze bij verschillende bladen en winkels. “Ik probeer wekelijks naar de kringloop te gaan”, vertelt ze. ‘De Zutphense HAND’ is dan ook een van haar favorieten naast de kringloopwinkel in Vorden en ook haalt ze veel stoffen van de markt. Daarnaast vindt ze ‘101 Woonideeën’ een geweldig blad. “Er staan zoveel leuke ideeën in om dingen zelf te maken.” Ikea is ook een winkel waar ze veel inspiratie vandaan haalt en zo nu en dan wat spullen koopt. “Het is een super leuke woonwinkel. Als je gewoon zorgt dat je niet alles van Ikea hebt, wordt het ook geen typisch Ikea-huis.” Want dat is nou net, wat ze niet wil.

Wil je alle foto’s van Lianne en Maartens interieur bekijken? Nog even geduld! Vanmiddag kun je alles bewonderen onder het kopje ‘binnenkijken’.

Comments
One Response to “‘Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen’”
  1. wilma schreef:

    Ik ben helemaal verrast! Super Merel!

    En Lianne ,het ziet er net zo leuk en fris uit als in het ”ECHT”, ik ben trots op je Lianne!!
    Maarten heeft samen met zijn moeder de mooie grote eettafel en ’t salon tafeltje gemaakt, waar je heerlijk aan kunt zitten eten of koffie drinken, knap hoor!
    jullie hebben helemaal je eigen stijl aan het huis gegeven, met lage kosten (lang leve de kringloop en markt plaats) en veel uitstraling!
    liefs Wilma

Geef een reactie

